לאן ברחו המשקיעים משוק הדיור?

שוק הדיור נמצא כעת בשיא פריחתו – מכאן אפשר רק לרדת. תכנית "מחיר למשתכן" ניסתה להביא בשורה חדשה לשוק הנדל"ן עבור הזוגות הצעירים, אך גרמה לתהליך הפוך בקרב המשקיעים. קבלנים לא נכנסו למכרזים בגלל הליכי הבירוקרטיה המשתנים, משך זמן הבנייה והליכי הביצוע התארכו מאד בשל עיכובים וגרירת רגליים מצד המדינה וכן הלאה. מן העבר השני, העיכוב מכביד גם על רוכשי הדירות שמתקשים לעמוד בתשלומי המשכנתא במקביל להמשך תשלום דמי השכירות בצמוד למדד.

ההבדל ניכר במיוחד כשבוחנים פרויקטים דומים ששווקו באותו האזור. פרויקטי בנייה במודיעין ששווקו בשוק החופשי במחירים ריאליים הצליחו לסיים את הליך המכירה בתוך שנה והרוכשים יקבלו את הדירות במועד. לעומת זאת הפרויקט של מחיר למשתכן במודיעין עדיין נתקל בסחבת. היזמים זכו במכרז לפני כשנתיים ומרביתם טרם הגיעו לשלב וועדת הרישוי. הרוכשים צפויים לקבל את הדירה רק בעוד ארבע שנים – במקרה הטוב.

ההתערבות של כוחות חיצוניים והניסיון של הרגולטור לנהל את השוק השפיעו לרעה על קצב הבנייה והמחירים. נוצר פער משמעותי בין מספר התחלות הבנייה לביקוש הענק לדירות חדשות ולכן השוק רק הולך ומתייקר. כתוצאה מכך, בשנה הקרובה מחירי הדיור צפויים להאמיר במרכזי הערים הגדולות כמו ירושלים ותל אביב.

למרות כל הנאמר, משקיעים רבים שרק צפו מהצד ירדו לאחרונה מהגדר וחזרו לרכישות. כתוצאה מעודף הביקוש והמחסור בהיצע יש עלייה חדה במכירת הקרקעות הפרטיות.